İçeriğe Yönlendir

LPG, Bobine Zarar Verir mi?


ibrahim Tiryaki

Recommended Posts

Servet Aydın

Bu şematik diagram şu an bendeki elektrikli çitin şeması. Transitör hexfet, 1hz ile 30 hx arası frekans gönderiyorum. Darbe boyu aynı  boşluğu farklı 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Negatif ion yayımı ile kendimi dinlendirdim. Bunda kapalı devre osc yapmıştım. 60khz idi. 10 volt ile yandı trafo. Birde akım öldürücü bunlarda. Vaz geçtim. 

Ampül faz ucunu değdirince daha güzel görsel oluyor. Bu devre ile floresan odanın kapıda yanıyordu boşta iken bile. Ciddi yüksek 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

. Şauto-47.gif

 

Benim araba düz yolda btc 30 35 timing advance buji ateşler. 

Rampa cıkarken ve sollarken btc 20 timing advance gösterir. 

Ama dip gaz open loop btc 10 12 timing advance veriyor. 

Şimdi benim tezim şu. Yüke bindirerek 12 derecede ateşleme olunca yuksek basınc ve ısı bobine ulaşıp zarar veriyor. 

 

Görüşüm yanlışmı. 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Mehmet Göktürk yazdı:

yüksek basınç ısı işi değil iş.

 

Peki düşük devir ateşleme süresini uzatıyormu. 

3000 devir cevirirken 3 mikro saniye ise 

2000 devirde 4.5 mikro saniyeyemi çıkıyor. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Ali Darbaz yazdı:

 

Peki düşük devir ateşleme süresini uzatıyormu. 

3000 devir cevirirken 3 mikro saniye ise 

2000 devirde 4.5 mikro saniyeyemi çıkıyor. 

 

platinde öyle ama elektronikte sanmıyorum. Osiloskopla bakalım. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
M. Asım Kahraman

Tamam işte gelmek istediğim nokta tam da burasıydı, araçta bulunan elektronik ateşleme modülü devir hesabına göre transistöre bir pals sinyali gönderiyor ve transistör de bobini sürüyor. Ecunun kararına göre avans üzerindeki değişimler hem enjeksiyon sürelerini hem de ateşleme modülündeki genliği arttırıyor. Bu durumda bobin her zaman sabit akım çekiyor diyebilir miyiz? Tahmin ederim lpg ile çalışırken ecunun okuduğu sensör verileri ile benzin verileri arasında fark açılmaya başladıkça yanmayı verimli hale getirmek için bahsettiğimiz düzeltmeleri yapmaya başlıyor ecu ve bu sebeple bobin uzayan tetiklenme süreleri sebebiyle daha fazla akım çekmeye başlıyor. Fazla akım=aşırı ısınma=hızla tükenen bobin ömrü denklemi doğrudur diyebilir miyiz?

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
M. Asım Kahraman yazdı:

Tamam işte gelmek istediğim nokta tam da burasıydı, araçta bulunan elektronik ateşleme modülü devir hesabına göre transistöre bir pals sinyali gönderiyor ve transistör de bobini sürüyor. Ecunun kararına göre avans üzerindeki değişimler hem enjeksiyon sürelerini hem de ateşleme modülündeki genliği arttırıyor. Bu durumda bobin her zaman sabit akım çekiyor diyebilir miyiz? Tahmin ederim lpg ile çalışırken ecunun okuduğu sensör verileri ile benzin verileri arasında fark açılmaya başladıkça yanmayı verimli hale getirmek için bahsettiğimiz düzeltmeleri yapmaya başlıyor ecu ve bu sebeple bobin uzayan tetiklenme süreleri sebebiyle daha fazla akım çekmeye başlıyor. Fazla akım=aşırı ısınma=hızla tükenen bobin ömrü denklemi doğrudur diyebilir miyiz?

 

Mantıklı ama ölçmek lazım

Yorum bağlantısı
Metin Akbal
Tamam işte gelmek istediğim nokta tam da burasıydı, araçta bulunan elektronik ateşleme modülü devir hesabına göre transistöre bir pals sinyali gönderiyor ve transistör de bobini sürüyor. Ecunun kararına göre avans üzerindeki değişimler hem enjeksiyon sürelerini hem de ateşleme modülündeki genliği arttırıyor. Bu durumda bobin her zaman sabit akım çekiyor diyebilir miyiz? Tahmin ederim lpg ile çalışırken ecunun okuduğu sensör verileri ile benzin verileri arasında fark açılmaya başladıkça yanmayı verimli hale getirmek için bahsettiğimiz düzeltmeleri yapmaya başlıyor ecu ve bu sebeple bobin uzayan tetiklenme süreleri sebebiyle daha fazla akım çekmeye başlıyor. Fazla akım=aşırı ısınma=hızla tükenen bobin ömrü denklemi doğrudur diyebilir miyiz?

Bende sunu anlatmaya calisiyorum fazla akimdan kastimiz akimin siddeti degil suresi. Surenin uzamasi benzinde de oluyor bunun lpg ile bir alakasi yok. Cunku azcik ustte Ali Darbaz su devirde su kadar ms bu devirde bu kadar ms demis. Devir yukseldikce atesleme hizlanir ve bujiye verilen elektrik suresi duser. Cunku devir yuksekligine gore ateslemeyi yetistirmek durumundadir.

 

Bu durumu su sekilde anlayabiliriz. LPG enjektorunde citlama sesini yuksek devirde daha sık duyarken rolantide bu sıklık azalir. Devir yukseldi diye akim siddeti yukselmez. Aractan direk gazi kestigimizde ise rolantiye dusene kadar atesleme de kesilir, veya rampa asagi viteste inerken aracin kompresyona girmesini de dusunelim. Anlik tuketim sifira iner atesleme kesilir, hatta lpg ayari yapilirken atesleme zamanini gosteren bolumde gaz verip biraktikca atesleme sureleri de oynar.

 

"Akim siddetinde degil suresinde degisim olur". Bu durum benzinde de aynidir. Daha verimli atesleme yapmayi arac ilgili sensorler vasitasi ile ateslemede degil karisimla ayarlamaya calisir. O yuzden zengine veya fakire duser.

 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Servet Aydın

Ali, makaleyi okudun mu. Adamlar devre tasarlıyor. Manifold basınç bilgisi alarak ateşleme gerilimi ile oynuyor. Manifold içine giden yakıt aynı oranda iletiliyor. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Servet Aydın yazdı:

Ali, makaleyi okudun mu. Adamlar devre tasarlıyor. Manifold basınç bilgisi alarak ateşleme gerilimi ile oynuyor. Manifold içine giden yakıt aynı oranda iletiliyor. 

 

Orda voltaj bilgilerinide veriyor. Onun için paylaştım :) 

Yorum bağlantısı
M. Asım Kahraman

 

 

Aslında imkan olsa bobin beslemesine seri bağlanacak bir ampermetreye bakar bu işin net cevabı. Örneğin boşta sabit 2000 devirde lpg ve benzin arasında geçişler yaparak çekilen akımda kayda değer bir değişiklik olup olmadığına bakmak lazım.

 

Sadece şöyle bir yaşanmış örnek vereyim, 100 küsur bin km dir benzinle çalışan bir araca lpg montajı yapıldıktan kısa bir süre sonra bobinler üzerinde aşırı ısınmaya bağlı erime çatlama tarzı deformasyon ve ardından bobinin iş görmez hale gelmesi söz konusu oldu. Değişen bu bobinlerin yenilerinde de benzer deformasyon tekrarlandı.

Belki bunun farklı bir sebebi de olabilir tabi, o yüzden net hükümler vermek yerine fikir yürütmek, ölçmek, denemek gerekir.

Yorum bağlantısı
Okuduğum bir buji üreticisi bülteninde lpg ve bobin ömrü ile ilgili şöyle bir açıklama yer alıyordu:

"Ecu, silindir içinde ateşlenen yakıtın egzoz çıkışında yanma verimini ölçerek optimum yanma olusturmak amacıyla buji kıvılcım gücünü arttırmayı hedefler, bunun için ateşleme bobini akımını arttırır. Lpg, alevlenme açısından daha zor bir yakıt olduğundan beyin daima bobini yüksek akımla çalıştırma eğilimi içindedir." Diyerek, ürettikleri lpg'ye özel iridyum bujilerin daha düşük akımlarla güçlü kıvılcımlar oluşturduğu ve bobinlerin ömrünü bu yolla uzattığını iddia ediyordu.

Eğer yukarıdaki üretici iddiası doğruysa yani ecu bobin akımına müdahale ediyorsa "lpg ve bobin" sorunsalı burada yatıyor demektir.

Tamamen satış politikası. Dünyada lpg bujisi diye bir buji satışı sadece ülkemizde vardır.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
ibrahim Tiryaki

Dostlar selam, bugün servise gittim tekrar yaşadığım sorun ile alakalı. araçta arıza kaydı çıkmadı yine konu metninde de bahsetmiş olduğum gibi. Yalnız 2.silindirde vuruntu değerinin yüksek olmasını gözledik. Tabi orjinal referans değeri nedir, onu bilmiyoruz, diğer silindirlerdeki vuruntu değerleri ile kıyas yaptık sadece. Daha sonra kompresyon testi yapıldı herhangi bir sorun yokmuş. Ardından silindirlere kamera ile bakıldı 2.silindirde kurum miktarı diğer silindirlere göre fazla çıktı. Servisteki usta carbon clean yaptır kurum temizlenir dedi. Ama hala benim yaşadığım soruma bu kurum sebep olur mu onu bilmiyorum. Ustada kesin bir şey diyemiyor. Ayrıca usta hayati bir sorun olsa mutlaka arıza kodu bırakırdı dedi. Sadece şimdilik en ucuz çözüm olarak carbon clean yaptırıp sorunun geçip geçmeyeceğini gözlemek lazım dedi. 

 

1. Silindir vuruntu değeri: 2828

2.silindir vuruntu değeri:6763

3.silindir vuruntu değeri: 3003

 

Yorumlarınızı alabilir miyim? 

 

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Benim tahminim valf zamanlamasında sorun var. valf kapanması açılması ile ilgili birşeyler var. Kurum da o nedenle. Enjektörleri değişip bakıldı mı?

Yorum bağlantısı
ibrahim Tiryaki
Mehmet Göktürk yazdı:

Benim tahminim valf zamanlamasında sorun var. valf kapanması açılması ile ilgili birşeyler var. Kurum da o nedenle. Enjektörleri değişip bakıldı mı?

 

Şuan araç üstünde lpg yok Mehmet bey, benzin enjektörlerine bir müdahele de bulunulmadı. Bobin ve buji kontrolü yapıldı, hatta yeni buji takılıp teste çıkıldı aynı sorunu yine yaptı. 

 

Valf zamanlaması arızası olsa arıza kaydı bırakırdı diye düşünüyorum. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Niye bıraksın ki?

Bi dakka. Buji kablosu çatlak olabilir bir yere yakın geçiyor olabilir.

avans değişince duruma göre dışarı kıvılcım atıyor olabilir. Bu da kuruma sebep olur. 

Bobin buji üzeri ama bunlarda di mi? Pek ihtimal yok ama dışa kaçak olabilir, bobinlerin yerini değişin.

Yorum bağlantısı
ibrahim Tiryaki
Mehmet Göktürk yazdı:

Niye bıraksın ki?

 

 

Neden bırakmasın? Usta böyle bir durumdan bahsetmedi. Bu benim servise 2. Gidişim ve genel müdürlüğe şikayet sonrası gittim akşama kadar benimle ilgilenildi, baştan savma bakacaklarını sanmıyorum. Bu sorunu her zaman yapmıyor ara sıra yapıyor. 

 

Yinede bilemiyorum carbon clean yaptırıp şansımı denesem mi? Sökülüp temizlenme olayı pahalıya kaçacak çünkü. 

Çağlar Bayur yazdı:

kompresyon testi yağlı ve yağsız yapılmalı

 

Çağlar hocam ben sizin kadar teknik bilgiye sahip değilim. Bu sorun ile alakalı yetkili servise ikinci gidişim, servis müdürü de bu sefer özellikle ilgilendi. Benimle ilgilenen usta sağlıklı bir şekilde kontrol etmiştir diye umuyorum. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
ibrahim Tiryaki yazdı:

 

 

Neden bırakmasın? Usta böyle bir durumdan bahsetmedi. Bu benim servise 2. Gidişim ve genel müdürlüğe şikayet sonrası gittim akşama kadar benimle ilgilenildi, baştan savma bakacaklarını sanmıyorum. Bu sorunu her zaman yapmıyor ara sıra yapıyor. 

 

 

 

 

Önce ben sordum. :)

 

Arıza kodu bırakmayan hafif bi gecikme durumu olabilir. Ara sıra yapıyorsa bence buji dibinde biriken su kondanse su kıvılcım etkisi yapabilir, bobin yapabilir. Usta arızayı gördü denedi mi?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...