İçeriğe Yönlendir

Lastiklere Nitrojen Basmak ?


Alkın Yılmaz

Recommended Posts

Furkan Avcı
(düzenlendi)

Heyecanlı falan değilim ki... İlk defa yaptığım bir şeyde değil sonuçta. Amaç bilgi almak. ;)

Cevabımıda aldım. Teşekkürler cevaplarınız için.

İyi geceler.

Koçum benim efferin...

Not: Güzel bir avatar ayarla bence....

tarihinde Furkan Avcı tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Ben her mevsim lastik söktürmüşümdür.. Hiç bir seferinde lastiğin içinde su bulmadım, hatta su izi de görmedim..

Yorum bağlantısı

Hakan, ne gibi faydası oldu?

Özellikle uzun yolda lastik ısınmıyor ve basıncı artmıyor.normal hava ile dolu olan lastikte bu çok sık olur.

Yorum bağlantısı

Benim anlamadığım nokta nitrojen fazla genleşmediği için sıcak havalarda lastik basıncı daha stabil oluyor.

Nitrojen lastiğin yerle olan sürtünmesinimide azaltıyormuşta lastik ısınmıyor ben anlamadım burayı,lastik gene aynı ısınır ama içindeki hava fazla genleşmez buda lastik basıncının aşırı artmamasına sebep olur.Yanlışmı biliyorum?Normal havada olsa nitrojenlide olsa lastik gene aynı ısınır...

Bunu bizzat denedim,ve şahit oldum.kavurucu sıcakta uzun yolda normal hava ile 32 olan basıncın 40 olduğunu gördüm.Nitrojene geçtikten sonra da bunu defalarca kontrol ettim ama hep 32 çıktı.

Yorum bağlantısı
Furkan Avcı

Benim anlamadığım nokta nitrojen fazla genleşmediği için sıcak havalarda lastik basıncı daha stabil oluyor.

Nitrojen lastiğin yerle olan sürtünmesinimide azaltıyormuşta lastik ısınmıyor ben anlamadım burayı,lastik gene aynı ısınır ama içindeki hava fazla genleşmez buda lastik basıncının aşırı artmamasına sebep olur.Yanlışmı biliyorum?Normal havada olsa nitrojenlide olsa lastik gene aynı ısınır...

Ben de aynı şekilde denedim, nitrojenli iken lastik normal hava basılı ike n olduğu gibi ısınmıyor. ve basınçta hep aynı.

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

Benim anlamadığım nokta nitrojen fazla genleşmediği için sıcak havalarda lastik basıncı daha stabil oluyor.

Nitrojen lastiğin yerle olan sürtünmesinimide azaltıyormuşta lastik ısınmıyor ben anlamadım burayı,lastik gene aynı ısınır ama içindeki hava fazla genleşmez buda lastik basıncının aşırı artmamasına sebep olur.Yanlışmı biliyorum?Normal havada olsa nitrojenlide olsa lastik gene aynı ısınır...

hayır nitrojende ılık kalır, denedim.

Yorum bağlantısı
Özkan Avcı

Bugün arka-ön lastiklere 34 PSI nitrojen bastırdım. Fakat anlamadığım nokta, -artık motorun ağırlığından mıdır bilmiyorum- ön lastikler arka lastikler gibi değil. Önler sanki daha inik gibi.

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

Bugün arka-ön lastiklere 34 PSI nitrojen bastırdım. Fakat anlamadığım nokta, -artık motorun ağırlığından mıdır bilmiyorum- ön lastikler arka lastikler gibi değil. Önler sanki daha inik gibi.

önler her zaman öyle durur

Yorum bağlantısı
Özkan Avcı

önler her zaman öyle durur

:) Bazen 34 basınca tam duruyorda... O yüzden dedim. Teşekkürler cevabınız için. :)

Yeşil Kapaklı Metal Sibop sipariş edeceğiz. Nitrojen basılı olduğu anlaşılsın diye. :good1:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sami Demirpaz

Nitrojenin tek artısı bana göre inmemesi :)

Yıllardır nitrojen basıyoruz arabalara sadece lastik değişeceğinde hava yenileniyor :)

Yorum bağlantısı
Rıdvan Ergün

LAstiklere LPG basılsa ve ordan boru ile kullanılsa? :)

İlk lastik patlamasında yada kazada havaya uçsak. :)

:D :D :D :D :D :D :D

Nitrojen dediğimiz havadaki azot gazı. Okulda öğrettiklerine göre atmosferdeki gazların % 78'i zaten azot gazı. Yani biz lastiğe "düz" hava basınca zaten % 78 oranında azot basmış oluyoruz. Lastikçi nitrojen basınca yüzde kaç azot basmış oluyorki???

Bence çok üst limitlerde kullanılan F1 yarış araçları ve uçaklar dışında nitrojen basmanın pratikte bir yararını görmezsiniz.

Konuyu açan arkadaşımızın lastik havalarıyla ilgili sorusuna gelince:

Aynı ölçüdeki lastiklere MKIII Ford Mondreo'da yüklü değilken tavsiye edilen basınç ön-arka: 33-30 PSI idi.

Bence aracın toplam ağırlığı ve ağırlık dengesine göre fabrikasının verdiği muhtemelen depo kapağı veya sağ ön kapı eşiğinde yazan değerlerden şaşmayın ;)

Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk
(düzenlendi)

Alıntıdır;

"Kimyasallar belirli bir sürede kendilerini kullanıp bitirirler. Lastik içindeki şişirme basıncıyla, dış ortamdaki atmosfer basıncı arasındaki fark nedeniyle haraket içten dışa doğrudur. Böylece bozulma; lastiğin iç kısmından (liner) başlayarak tahrip oranı artan bir şekilde dışa doğru yayılmaya devam eder. Bozulma eyleminin yönü daima bu olduğundan, oksijen molekülleri kauçuk karışımının yapısında bulunan doymamış iki bağlantılı atomlarla kimyasal reaksiyona girerek ve kauçuk karışımı moleküllerinin gücünü zayıflatır, esnekliklerini azaltır (sertleştirir)."

Ayrıca bunu kaale almayanlar için MMO (Makine Mühendisleri Odası) nun bir yayını Var linki burda Okumalarını tavsiye ederim.

tarihinde Ertan Çabuk tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk
(düzenlendi)

Konu ile ilgili olarak son bir kaç günde çıkan soruların ardından ufak bir araştırma ile hem kendi bilgilerimizi güncellemiş oldum hem de güzel bir makale buldum.

Makine Mühendisliği Odası tarafından yayınlanmış bir makale.

http://www.mmo.org.t...a4dec319_ek.pdf

Lastik dolumunda normal basınçlı hava yerine Nitrojen kullanımını detaylı ve bilimsel olarak açıklayan güzel bir makale.

Konu ile ilgili kafanızdaki soru işaretlerinin çoğunu ortadan kaldırır diye tahmin ediyorum.

Makalenin Özeti Olarak;

1- Stabil lastik basinci; lastigin içinde oksijen gazi olmadigi için genlesme olmayacaktir,

2- Sürüs güvenligi,

3- Mükemmel yol tutusu,

4- Enerji kaybi % 4 azalacagindan yakit tassarrufu saglayacaktir,

5- Uzun lastik ömrü, normal havayla doldurulan lastik 45.000-50.000 km kullanilabilirken, azot ile

doldurulmus lastik ömrü 60.000-65.000 km’ye kadar çikmaktadir,

6- Güvenlik ve rahatlik.

bilgileri toparlanmıştır.

İyi Forumlar...

(Not Kanımca, Konu sabitlenirse daha faydalı olacaktır. )

tarihinde Ertan Çabuk tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

basıncını hava gibi zırt pırt yitirmez-aşırı ısınıp asfalta yapışmaz-aşırı ısınmadığı için aşınma havadakinden az olur-v.s-v.s.

Yorum bağlantısı
Furkan Avcı

Çok güzel bir makale olmuş.

Geçen lastikte su var diyen arkadaş dikakte alınmamıştı, ama bilimsel olarak su buharının neye sebep olduğunu açıklamış makale.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ertan Çabuk

Çok güzel bir makale olmuş.

Geçen lastikte su var diyen arkadaş dikakte alınmamıştı, ama bilimsel olarak su buharının neye sebep olduğunu açıklamış makale.

:good1:

Benimde ilk aklımdan geçen bu olmuştu :)

Yorum bağlantısı
Rıdvan Ergün
(düzenlendi)

Ertan Bey teşekkürler. Üst limitlerde çalışan lastiklerde azot kullanımının faydalı olduğunu kabaca zaten biliyorduk.

Gündelik kullanımda artılarının neler olduğunu da böylece öğrenmiş olduk.

Şimdi şöyle bir sonuç olması lazım:

Benim aracımda lastik basınç göstergesi var. Ortalama 20-30 günde bir kere uyarı veriyor. Lastik havaların farklılaştı diyor.

Havaları kontrol edip kalibre ediyorum.

Azot kullandığımda (makale doğru ise) benim bu süremin çok daha uzaması lazım.

Bunu deneyip, buraya yazacağım. :)

tarihinde Rıdvan Ergün tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Furkan Avcı

Ertan Bey teşekkürler. Üst limitlerde çalışan lastiklerde azot kullanımının faydalı olduğunu kabaca zaten biliyorduk.

Gündelik kullanımda artılarının neler olduğunu da böylece öğrenmiş olduk.

Şimdi şöyle bir sonuç olması lazım:

Benim aracımda lastik basınç göstergesi var. Ortalama 20-30 günde bir kere uyarı veriyor. Lastik havaların farklılaştı diyor.

Havaları kontrol edip kalibre ediyorum.

Azot kullandığımda (makale doğru ise) benim bu süremin çok daha uzaması lazım.

Bunu deneyip, buraya yazacağım. :)

Rıdvan Bey; aynı basınç kontrol sistemi benim araçta da var, hemen hemen ayda bir, bir lastiğe uyarı veriyordu.

yaklaşık 3 aydır nitrojenli lastikler, herhangi bir uyarı vermedi.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
  • 4 hafta sonra...
Ayhan Onaran

İyi de arkadaşlar burada asıl sorun şu..Bu nitrojeni makine basıyor değil mi? Peki bu makineler ne kadar doğru nitrojen üretiyor? Doğrudan bildiğimiz normal havayı basıyorsa yada atıyorum %81 lik nitrojen basıyorsa nereden anlayacağız..Bu yüzden bence gerek yok.Havaya da para vermeyelim.Sektör oluşturmak adına rant sağlamak adına yapılan bir işlem bu..Zaten lastiklerimizi yaz kış değişiyoruz.Bor katkılı ürünler kullanmak gibi bir şey bu.Psikolojik etkisi olduğunu düşünüyorum.F1 araçlarında yada uçaklarda etkisi vardır ancak normal hususi olarak günde 5-10 km yol yapan bir araç için komik :)

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...